dinsdag 30 juni 2015

Vierde week op Curacao

Het was afgelopen week alweer mijn vierde week hier op Curacao. Het was weer een week van mediawijsheid. Ik was maandag al weer vroeg aanwezig. Alle website's weer klaar zetten. De school was al vroeg aanwezig. Ik herkende direct een van de docenten zij was alle keren bij de docenten workshops geweest. Ze had twee assistenten meegenomen. Haar leerlingen spraken vooral papiaments. Dus het was fijn dat ze er bij was, zodat alles vertaald kon worden. De leerlingen hebben eerst de answergarden ingevuld wat ze allemaal op de computer doen. Nadat de leerlingen zichzelf hadden gezocht op
google en ook een goed wachtwoord hadden uitgevogeld. Moesten ze van mij met bitstrips een stripje maken over veilig internet. De kinderen hadden weinig uitleg nodig en de ene na de andere mooie stripverhaal kwam er uit. En natuurlijk als klapper op de vuurpijl hadden we weer een kahoot quiz. Deze keer in het papiaments. Hun eigen docent had ik de pen gegeven van het digibord.

In de middag ben ik met Sygline naar het fablab op Curacao geweest. Het zit in een bedrijven pand. Het heet CITI. Ze hebben een ruimte met allemaal computers en ook een ruimte met een twee 2 3D printers, een scanner en een een laser cutter. Het was goed te zien dat je hier ook ziet dat ze bezig zijn met de maker movement en nieuwe technologie.

Op dinsdagochtend weer een groep. Ik heb weer hetzelfde programma gedaan met deze leerlingen. Het blijf leuk te zien dat de leerlingen hier precies het zelfde online doen als in nederland qua website's en spelletjes. Zichzelf zoeken is altijd een goed begin van de les. Er zijn er altijd wel een aantal kinderen die zich zelf vinden op internet. Maar van de meeste kinderen staat er niets online. De leerlingen hebben weer mooie stripverhalen gemaakt met Bitstrips. En de kathoot quiz in het papiaments is altijd een goede test of ze dingen van deze les hebben opgestoken.

Op woensdagochtend weer een groep mbt mediawijsheid. De leerlingen vulde heel netjes de answergarden in. En ze hadden al snel sociaal wenselijke tips wat je wel en niet moet doen op het internet. Tijdens het naar je zelf zoeken op google vonden meer kinderen zichzelf dan in de andere lessen. Een aantal was een tijdje op twitter geweest. Ik heb ze laten zien hoe ze hun twitter account kunnen verwijderen. En het duurde even voor ze door hadden hoe een goed
wachtwoord er uit ziet. Ik moest dit een aantal keer herhalen met behulp van de docent. Maar bij het onderdeel een stripverhaal maken, gingen ze snel aan de slag en hadden ze snel een aantal leuke voorbeelden.

Voor de lunch ben ik met Sygline bij de oude markt wat gaan eten. En daarna snel naar huis, ik moest nog wat voorbereiden voor de ouderavond die avond. Er zouden zon 30 mensen komen. En ik wilde nog wat nieuwe data van het nieuwste onderzoek van mediawijzer/kennisnet n de presentatie zetten. Ook had ik een nieuwe filmpje gezien. Ik was vroeg in de bibliotheek. En dat was maar goed.
De tafels en computer/beamer stonden niet klaar. Toen alles min of meer werkte zag ik al ouders verschijnen. Ik liet ze snel binnen en gaf ze alvast een iPad (voor het interactieve gedeelte) en een internetmemorie spel. Rond 7 uur ben ik begonnen met de 10 man die er waren. Langzaam druppelde er nog meer mensen binnen en hadden we na een uur toch 30 personen. Ik begon met een aantal vragen en de aanwezige hebben dit ingevuld op de vraag, Welke website's/games gaat je (klein)kind naar goed als hij op de comptuers/tablet/telefoon zit.
Ik liet een aantal filmpjes zien en de ouders hadden veel vragen. Er kwam halverwege nog een fotograaf binnen van de krant. Die knipte een aantal foto's en was toen weg. We hadden het net over dat je niet zomaar foto's van iemand online mag plaatsen. Dat doen ze voor de krant ook niet. Maar hier blijkt dat toch een ander verhaal. Iedereen schreef snel de naam van het filmpje op over iPad's en jonge kinderen. En bij de kahoot quiz eindigde de avond. Veel ouders bleven nog even na praten.

Op donderdag was ik weer vroeg in de bibliotheek. En ik had e website's nog niet klaar staan, of de school was er al. Deze docent was 2 weken geleden ook al geweest met een volle klas. Hij had nu maar 4 leerlingen bij zich. Ja het einde van het jaar he. Dan komt niet iedereen meer naar school. Ik begon fanatiek met mijn les over mediawijsheid. Maar ik heb het snel aangepast en zijn we creatieve dingen gaan doen op de computer. En ook heb ik de code.org gedaan. En het mooie is ze hebben allemaal hun certificaat gehaald. Ik moest hier en daar wel helpen. Maar het was wel fijn dat ze alle vier de 20 levels van code.org hebben gemaakt. Ik kon intussen met hun docent aan de slag om hem 10 leuke tools te leren. Hij begon ook fanatiek aan code.org. Maar hij gaf het snel op. Ik ben vergeten om ook maar 1 foto te maken deze les.

De school voor vrijdag had afgebeld. Dus ik ben op vrijdag naar klein curaçao gegaan met de boot. Een prachtige "onbewoond" eiland waar je alleen met een boot kan komen. Een relaxte dag, waar ik op de heenweg dolfijnen heb gezien.

Nog 1 ochtend en dan zit mijn klus er hier op curaçao op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten