maandag 22 juni 2015

Derde week op Curacao

Dit was al weer mijn derde week op Curaçao. De tijd vliegt voorbij. In het weekend steeds dingen doen die op mijn lijstje staan om te bekijken hier op het eiland.
Op maandag begon ik een nieuwe week met groepen die weer wilden leren programmeren. Ik begon op maandag ochtend met met voorstellen in die paar woordjes Papiaments die ik heb geleerd via een app. En het was grappig te merken dat ik die ochtend steeds door de leerlingen werd aangesproken met "Tante, Tante". Nu schijnt dat ze dat gebruiken om volwassenen aan te spreken. De leerlingen hebben weer enthousiast de hour of code afgemaakt. En de kahoot quiz over programmeren vonden ze natuurlijk geweldig. Ik had nog wat tijd over, en toen heb ik samen met hun juf gezocht naar een quiz over curaçao. En die hebben we gedaan. Dat vonden ze ook erg leuk. Ik heb de juf de quiz laten presenteren. Toen merkte ze hoe makkelijk het ging.

In de middag had ik een volle groep met docenten. Daarmee heb ik 10 verschillende tools behandeld die je eenvoudig kunt inzetten in je lessen. Ik had hiervoor een symbaloo gemaakt met veel meer tools. Maar in de workshop heb ik er 10 behandeld.




Op dinsdagochtend had ik onverwachts een vrije ochtend. Een van de groepen had afgebeld. Maar ik kon deze ochtend goed gebruiken. Want ik ga ook nog Bonaire en moest een vlucht regelen. De meeste mensen gaan hiervoor nog steeds naar een reisbureau. Dus ik heb dat ook gedaan. Leuk ook om ook Bonaire te zien en daar met leerlingen aan de slag te gaan met games maken.

Op woensdag ochtend was ik weer vroeg op de bibliotheek. Maar wat bleek. Er was geen internet. Dus toen moest ik mijn plan omgooien improviseren. De klas was er al. Dus we zijn maar wat langer bezig geweest met de unplugged lessen (programmeren zonder dat je daar een computer voor nodig heb). Ze hebben elkaar geprogrammeerd. Dat was vaak hilarisch. Een jongen die "I'am a barbie girl" moest zingen etc. Na de koffie pauze was er nog geen internet. Maar had ik iPad's gekregen .En toen bleek dat deze iPad's wel op de wifi konden in de bibliotheek. Dat was heel fijn. Dus toen konden ze toch hun uur van het programmeren afmaken. En heeft iedereen toch zijn certifivaat halen. En hoe cool was dat . Dat ze opeens zomaar op de iPad's mochtend.

In de middag was het inloop voor iedereen die wilden komen. Ik zag weer dat dezelfde kinderen binnen kwamen lopen. Die had ik vorige week ook al gehad. Gelukkig hadden ze in de lunchpauze het internet weer aan de praat gekregen in het Medialab en konden de kinderen zelfstandig aan de slag met alle tools die ik op de symbaloo had gezet.

Op donderdagochtend had ik weer geen internet. Maar deze keer had ik al direct om de iPad's gevraagd. Zo had ik iets achter de hand. Het eerste uur heb ik de computers niet nodig. En na de koffie pauze deed het internet het wel. En toen heb ik mijn "normale" programma kunnen doen. De leerlingen heb ik Ko de Kraker laten doen. Deze leerlingen waren iets jonger dan de andere klassen. En ik heb gezien dat dan the hour of code iets te moeilijk is. Die avond heb ik een mooie wandeling gemaakt met een architect door Otrobanda. Wat kan hij mooie vertellen over de geschiedenis van dit stadsgedeelte.

Op vrijdagochtend begon ik weer zonder intternet. Ik kreeg als opmerking dat het internet het pas na 8 uur gaat doen. En zowaar hij heeft gelijk. Ik denk dat ze de router automatisch laten resetten met een tijdsklok. Ik had wel alvast de iPad's gekregen en deeze klas had geluk en hebben op de computers en de iPad's mogen werken. Zodoende had iedereen een eigen device. Dat was vooral leuk ook met de Kahoot quiz. En toen zag week 3 er ook weer op.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten