zaterdag 6 juni 2015

Eerste week op Curacao

Mijn eerste week op Curacao zit er op. Op zaterdag werd ik opgehaald door Anne (die de afgelopen 6 weken hier had les gegeven). Zij liet me zien hoe ik vanuit mijn studio naar de Bibliotheek kon komen. Daar heb ik wat handen gegeven en heb ik he tmedialab bekeken. Het ziet er prima uit. Daar kan ik wat mee. Daarna zijn we gaan lunchen bij het Wilhelmina Café en heeft ze me laten zien waar de mooie gekleurde huizen staan. Na wat foto´s was het voor haar tijd om weer terug naar nederland te gaan en voor mij terug naar mijn studio. Op zondag heb ik gekeken of ik de weg naar de bieb zelf ook kon vinden. Gelukkig lukte dat en na een lunch heb ik een wandeling gemaakt door het centrum en daarna  ben ik weer teug gegaan naar mijn studio. Daar heb ik de lessen voor komende week voorbereid.

Ik mocht op maandag direct aan de slag met een les voor kinderen en een workshop voor docenten. De les met kinderen was geweldig. Ik had een Kahoot Quiz gemaakt over programmeren en dit sloeg ontzettend aan. Jeetje, jeetje wat een enthousiasme bij de leerlingen. De bibliotheek is denk ik niet zo blij met de herrie. Maar wat wat vinden ze het leuk. In de middag zou ik een volle workshop voor docenten hebben. Maar om 2 uur waren er maar 2 docenten. Een uurtje later kwam er nog een docenten. Dus ik heb maar een aangepast programma gedaan en ik ben veel ingegaan op hun vragen.

Op dinsdagochtend had ik weer een groep leerlingen. Deze keer heb ik een experiment gedaan met een unplugged les. Een idee wat ik al een tijdje had heb ik hier als pilot uitgeprobeerd. Ik schijf er later wel meer over. De kinderen vonden het geweldig en ook de rest van de ochtend slaat goed aan. Lekker veel variatie in de werkvormen. In de middag was ik vrij, dus heb ik lekker het strand op gezocht.


Op woensdagochtend weer een groep programmeren en in de middag was het vrije inloop. De workshop zat helemaal vol. Op Sint Maarten was dit ook altijd zo, maar voelde ik me vaak meer oppas omdat er veel kinderen in verschillende leeftijds catergorieën kwamen.. Hier waren de leeftijden van de kinderen wat meer hetzelfde en kon ik een leuk progamma met ze doorlopen. Ik  heh voor deze workshop de symbaloo die ik gemaakt had voor Sint Maarten een beetje aangepast. De meeste kinderen kwamen van de nederlandse school hier. En zelfs hun meester was er ook. Die wist niet van de docenten training maar had wel dit gezien.

Op donderdag achtend had ik weer een klas. Het nederlands van deze kinderen was niet zo goed dus de juf vertaalde steeds mijn uitleg in het papiaments. Ook merkte ik dat ze moeite hadden met the hour of code. Dus maar 1 of 2 kinderen hadden echt het certificaat gehaald. Ook hier was vooral de kahoot quiz een hit. Wat een enthousiasme komt er uit de groep. In de middag ben ik met vrienden naar de struisvogel boerderij geweest. Tja, je moet ook wat zien van het eiland he.

Op vrijdagochtend had ik een paralel klas van de school van donderdag. Dus ik had van te voren al ko de kraker voor ze klaar gezet. Dit is makkelijker dan the hour of code. Na de unplugged les gingen ze enthousiast aan de gang. En gelukkig ging dit beter dan met de groep van gisteren. Ondanks dat ze moeite hadden met nederlands. Ik heb de hele les in een leuk filmpje gezet.
Om half 12 zat mijn eerste week hier in curacao er op. Wat was dat leuk. Nu lekker even genieten van het eiland.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten