Uit de i*workshop foto-film-schilderij
Quote uit script:
De Vader en de moeder
zijn gestroven en de kinderen
Waren bij zeen Tante gegaan
Maar de Drie kinderen houden
Niet van de Tante omdat ze
Niet aardig was en op een
Dag Wa moeten de kinderen
gaan werken en na de werk
Waren The kinderen naar
Huis gegaan en The tante
Wildeen The Tante ze geen
Eten geven en de Drie kinderen
Hebben gevlucht en ze wareen
Naar de zee gaan wonen “
Geschreven door een groepje van de dividivi school.
Een speltherapeut, in een latere workshop, kon de
achtergrond van deze kinderen hierdoor goed duiden. Hetgeen niet wil zeggen dat
er therapie op moet worden losgelaten. Het is ook al fijn dat ze dit in deze omgeving bij mij durfden te laten zien. Ook zie je hier een aantal spellings-
en schrijfproblemen die aanwijzingen geven
voor dyslexie (gestroven) (Wildeen
= fonetisch schrift) en tweetaligheidsverwarring (The Tante).
Door niet op de taal te focussen zie dat er lef en durf ontstaat in de taaluiting. Taalproductie
is een eerste vereiste om te komen tot een gemotiveerde leerling. Die trots is
op de taaluiting. Vandaar kun je verder in de aanpak en verbetering van de
taalproblemen. Meestal niet tot een volledige oplossing. Maar wel tot een
functioneel sociaal acceptabel niveau.
De film zit in deze verzameling van de Dividivischool
Het schilderij is van Jozef Israels digitale collectie Rijksmuseum
Zie in dezelfde verzameling
quote uit script:
“portait of johannes
Graaf van den bosch
Governorgeneral of the dutch-east indies
Minister of the colonies cornelis
Kruzeman 1829"
Geen opmerkingen:
Een reactie posten