dinsdag 16 september 2014

Correspondentie over mooie filmpjes op Curacao

Willemstad, Curacao
briefwisseling met Jolanda Schouten vriendin en docent HKU

 Hoi lieve P,

Heb af en toe ademloos de filmpjes zitten bekijken. Vooral die je stuurde van jozef israels is echt prachtig. Maar wat maakt het nou zo ontroerend? Nou ga ik zelf eens associatief uit mn doppen kijken:
film Jozef Israels

Een heleboel aspecten, de achter elkaar rollende scenes, het zoeken in ‘hoe is die houding eigenlijk’, de stilte van de kinderen, het aansturen op de achtergrond (in papiamento denk ik, die taal doet ook heel veel), de muziek, de schooluniformen en de donkere kinderen, dat schuurt met ook enorm met zo’n oerhollands beeld.

Anne Frank vond ik ook heel heftig.
film Anne Frank

Ben wel erg benieuwd hoe ze via het kijken tot een plan en uiteindelijk een beeld komen.
Moet ook wel meteen denken aan het werk van Kenny James Marshall, die de ‘witte ‘ kunstgeschiedenis overnieuw schildert vanuit zwart.

Kijk er weer enorm naar uit met je te brainstormen!! xx Jolanda


Ha Jolanda,

Ja kippenvel. Bijna bij allemaal. Ik houd ook gelijk van die leerlingen. Ze durven zoveel. Hebben zoveel vertrouwen. En zien kansen om in geen omgeving te laten zien van wat ze denken dat er is gebeurd. Met beeld of schilderij of in boek.
Ze gaan echt neuzen in de collectie. Ik zal een tekst uittypen van een stel dat ook Jozef Israëls had. Daar is het een heel boos verhaal met dode ouders en een stieftante geschreven.
Adembenemend hoe ze in hun beste Nederlands dat weten uit te drukken.
Filmpje zit in een van de Verzamelfilms kolegio nechi pieters, En ook nog special onderwijs. Juf wist niet wat ze meemaakte en was uiteraard heel trots.
Je ziet een beetje hoe ze hun gang gaan na eerst kijken en eens worden in de groep.
Meesten hebben voor het eerst een camera vast. Ik leg alleen uit hoe aan en uit werkt en de zoom knop.
Dan komt er meestal iets heel Puurs tevoorschijn.
Met de montage zit ik wel te vissen wat ze willen. Moeilijk met de twee talen. Waarvan ik pipiamento slecht begrijp. Maar met een wat strenge kniptechniek haal ik hun highlites eruit.
Thats the proces.

Bij sommige moet ik nog uitleggen dat ze het moeten spelen. Dan zijn ze na drie minuten terug met een voorgelezen boodschap van hun tekst. Als ze met wat voorbeelden van spel later terugkomen is het echt ook weer een mooi verhaal en duidelijker.
Als je moet verbeelden maakt dat denk ik bepaalde logische verhaal technieken los die goed werken met filmtechnieken.

Ik heb ook weer zin lekker met je te werken.
Tot gauw
Peter








Geen opmerkingen:

Een reactie posten