woensdag 17 september 2014

Fotobewerken en programmeren op Sint Maarten

Blog door Marja Hedeman

Momenteel mag ik 5 weken op dit heerlijke eiland vertoeven. Mijn appartement, eigendom van de sympathieke en hulpvaardige familie Swart (de bovenburen) heeft een geweldig uitzicht! Niet verkeerd om zo wakker te worden.


Inmiddels is dit al weer mijn derde week, dus ook mijn derde workshop die ik geef. De klassen zijn hier net als in Nederland aardig groot. Meestal komen er zo'n 28 kinderen. Ook vaak net wat jonger dan in de handleiding wordt aangegeven.


Maar dat mag de pret niet drukken. De kinderen zijn allemaal zeer enthousiast en dat omdat ze op de computer mogen werken en omdat ze een ochtend niet op school zijn. Gelukkig helpen de meeste juffen mee, ja ook hier zijn het meestal juffen. En ook is daar de ict specialist Alejandro die ook meehelpt tijdens de les.


Week 1: De macht van de media
Mijn eerste dag begon goed. Er was in het weekend ingebroken in de bibliotheek en vanwege het politieonderzoek werd mijn workshop afgezegd. Deze les is op de vrijdag alsnog gegeven.

Tijdens deze workshop ging het over bewerkte glossyfoto's maar ook over bewerkte nieuwsfoto's.
Dat een foto bewerkt is is helaas niet altijd te zien maar door zelf een foto te bewerken kun je dit eerder herkennen. Kinderen plaatsten een foto van zichzelf met behulp van het programma Pixlr in een andere omgeving. Niet gemakkelijk om met je vinger over de touchpad een foto goed uit te knippen.





Week 2: Programmeren met Scratch
Dat kinderen op jonge leeftijd leren programmeren is in Engeland al helemaal doorgedrongen. Daar wordt het verplicht op de lagere scholen onderwezen.
Het gratis online programma Scratch is een groot succes gebleken hier op Sint Maarten. Vandaag hoorde ik van een juf, die met haar klas de workshop had gevolgd, dat de kinderen op school allemaal weer verder zijn gegaan met deze programmeertaal. Zij is nu van plan om deze in de lessen te gaan gebruiken. En zo moet het dus gaan. De kinderen raken enthousiast waardoor de docenten ook enthousiast worden.



Onderstaande is door een jongetje van 9 jaar geprogrammeerd in Scratch