Week
4 en 5 staan in het teken van programmeren: Hakitzu: Code of the
Warriors (app die gratis te downloaden is voor IOS en Android) en
Games maken in 3D met Kodu Game Lab (ook gratis te dowloaden)
Week 4: Hakitzu: Code of the Warriors
Deze is een korte week vanwege Hemelvaartsdag. Drie dagen zijn ingeroosterd voor “Leren programmeren aan de hand van een game”. Op de Ipads is het programma “Hakitzu Elite”geïnstalleerd. Met dit programma maken leerlingen kennis met de basics van Javascript. ‘Hakitzu: Code of the Warriors’ uit. Op het eerste gezicht lijkt dit een spel zoals de meeste andere. De ene robot moet namelijk de andere robot verslaan, maar je kunt je robot enkel laten bewegen door instructies in code in te voeren.
Zoals
alle dagen ben ik ook op maandag 5 mei vroeg in het medialab om
alles klaar te leggen voor de workshop. Voor deze workshop is het
programma Mirroring360 op de laptop geïnstalleerd zodat de het
scherm van de ipad via de laptop geprojecteerd kan worden. Ik heb de
trial version gebruikt die na 7 dagen is verlopen. Wellicht een goede
zaak om de software aan te schaffen voor het medialab indien er vaker
met tablets worden gewerkt.
Enfin,
ik heb dus gewacht tot 08.30 uur. Soms is de bus wat verlaat, maar na
15 minuten nog steeds geen klas. Ik heb uiteindelijk naar het nummer
gebeld dat op de lijst staat en
van de juffrouw heb ik te horen gekregen dat ze vrijdag heeft
afgebeld omdat er een toets is gepland. Tja…
In
de middagsessie is de workshop “online oefeningen maken met
educaplay”. Slecht 3 personen zijn geweest waarvan er 2
ict-coordinatoren zijn. Jammer eigenlijk. Want met Educaplay kunnen
leerkrachten eindelijk oefeningen maken voor leerlingen in het
Papiamentu. De aanwezigen hebben al snel wat oefeningen gemaakt die
online te vinden zijn nu.
De
klas van dinsdag is gelukkig wel op tijd. Na een korte inleiding over
wat programmeren is en
door ze te laten programmeren op papier en vervolgens een source code
te laten zien, merken ze op dat het toch wel
veel coderen is.
En
dan overgaan tot het werken met Hakitzu: Code of the Worriors. De
jongens en meisjes hebben er heel veel plezier in en daarbij leren ze
ook nog heel gestructureerd nadenken. In het begin van het spel
worden ze echt aan het handje genomen. Later in het spel moeten ze
zelf de codes intypen. De docent riep me op een gegeven moment en ze
vertelde me dat één van de leerlingen die normaal heel suffig in de
klas zit en af en toe in slaap valt nu opeens heel actief is. Voor
haar is het idee geboren om jongeren op verschillende manieren te
benaderen waarbij ict en gaming een vorm is.
Door
miscommunicatie is de woensdagochtend groep niet geweest. Heel erg
jammer omdat de leerlingen al voorbereid zijn ervoor. Voor hen is nu
gelukkig een andere datum geprikt. :-)
Hieronder zijn de kinderen die op de openbare les komen. Alle weken komen bijna dezelfde kinderen. Sommigen komen ook nog met hun klas. Die jongens worden dan meestal gebombardeerd tot assistenten. Ze zijn dan ook heel trots als een pauw!!!
Hieronder zijn de kinderen die op de openbare les komen. Alle weken komen bijna dezelfde kinderen. Sommigen komen ook nog met hun klas. Die jongens worden dan meestal gebombardeerd tot assistenten. Ze zijn dan ook heel trots als een pauw!!!
Week 5: Spelenderwijs games maken in 3D
Na
enige uitleg aan de hand van korte tutorials zijn de leerlingen aan
het werk gegaan om een eigen game te maken. Er zijn de meest mooie
werelden ontworpen. Van een racespellen tot onderwaterwerelden waar
je de vissen ziet zwemmen.
Een aantal leerlingen spelen thuis met minecraft. Dus voor hen is het niet echt vreemd om zelf werelden te bouwen. De leerkrachten verbazen zich wel dat hun leerlingen zoveel moois kunnen maken. Eén van de leerkrachten heeft zelf een game gespeeld die één van zijn leerlingen heeft gemaakt. HIj heeft nog de opmerking gemaakt dat de jongen het maar moet verkopen. Zo moeilijk is het spel. Maar helaas is het nog niet af.
Een leuke les waar de creativiteit van de leerlingen uitgebuit worden. Ja ze kunnen veel meer....
Een aantal leerlingen spelen thuis met minecraft. Dus voor hen is het niet echt vreemd om zelf werelden te bouwen. De leerkrachten verbazen zich wel dat hun leerlingen zoveel moois kunnen maken. Eén van de leerkrachten heeft zelf een game gespeeld die één van zijn leerlingen heeft gemaakt. HIj heeft nog de opmerking gemaakt dat de jongen het maar moet verkopen. Zo moeilijk is het spel. Maar helaas is het nog niet af.
een multiplayer voetbalgame |
Een racegame in wording |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten