maandag 25 mei 2015

Terugblik (II)



Week 4 en 5 staan in het teken van programmeren: Hakitzu: Code of the Warriors (app die gratis te downloaden is voor IOS en Android) en Games maken in 3D met Kodu Game Lab (ook gratis te dowloaden)

Week 4: Hakitzu: Code of the Warriors

Deze is een korte week vanwege Hemelvaartsdag. Drie dagen zijn ingeroosterd voor “Leren programmeren aan de hand van een game”. Op de Ipads is het programma “Hakitzu Elite”geïnstalleerd. Met dit programma maken leerlingen kennis met de basics van Javascript. Hakitzu: Code of the Warriors’ uit. Op het eerste gezicht lijkt dit een spel zoals de meeste andere. De ene robot moet namelijk de andere robot verslaan, maar je kunt je robot enkel laten bewegen door instructies in code in te voeren.

Zoals alle dagen ben ik ook op maandag 5 mei vroeg in het medialab om alles klaar te leggen voor de workshop. Voor deze workshop is het programma Mirroring360 op de laptop geïnstalleerd zodat de het scherm van de ipad via de laptop geprojecteerd kan worden. Ik heb de trial version gebruikt die na 7 dagen is verlopen. Wellicht een goede zaak om de software aan te schaffen voor het medialab indien er vaker met tablets worden gewerkt.
Enfin, ik heb dus gewacht tot 08.30 uur. Soms is de bus wat verlaat, maar na 15 minuten nog steeds geen klas. Ik heb uiteindelijk naar het nummer gebeld dat op de lijst staat en van de juffrouw heb ik te horen gekregen dat ze vrijdag heeft afgebeld omdat er een toets is gepland. Tja…

In de middagsessie is de workshop “online oefeningen maken met educaplay”. Slecht 3 personen zijn geweest waarvan er 2 ict-coordinatoren zijn. Jammer eigenlijk. Want met Educaplay kunnen leerkrachten eindelijk oefeningen maken voor leerlingen in het Papiamentu. De aanwezigen hebben al snel wat oefeningen gemaakt die online te vinden zijn nu.

De klas van dinsdag is gelukkig wel op tijd. Na een korte inleiding over wat programmeren is en door ze te laten programmeren op papier en vervolgens een source code te laten zien, merken ze op dat het toch wel veel coderen is.
En dan overgaan tot het werken met Hakitzu: Code of the Worriors. De jongens en meisjes hebben er heel veel plezier in en daarbij leren ze ook nog heel gestructureerd nadenken. In het begin van het spel worden ze echt aan het handje genomen. Later in het spel moeten ze zelf de codes intypen. De docent riep me op een gegeven moment en ze vertelde me dat één van de leerlingen die normaal heel suffig in de klas zit en af en toe in slaap valt nu opeens heel actief is. Voor haar is het idee geboren om jongeren op verschillende manieren te benaderen waarbij ict en gaming een vorm is.


Door miscommunicatie is de woensdagochtend groep niet geweest. Heel erg jammer omdat de leerlingen al voorbereid zijn ervoor. Voor hen is nu gelukkig een andere datum geprikt. :-)

Hieronder zijn de kinderen die op de openbare les komen. Alle weken komen bijna dezelfde kinderen. Sommigen komen ook nog met hun klas. Die jongens worden dan meestal gebombardeerd tot assistenten. Ze zijn dan ook heel trots als een pauw!!!


Hier legt Max uit welke stappen gedaan moet worden
heerlijk toch

Week 5: Spelenderwijs games maken in 3D


Na enige uitleg aan de hand van korte tutorials zijn de leerlingen aan het werk gegaan om een eigen game te maken. Er zijn de meest mooie werelden ontworpen. Van een racespellen tot onderwaterwerelden waar je de vissen ziet zwemmen. 
Een aantal leerlingen spelen thuis met minecraft. Dus voor hen is het niet echt vreemd om zelf werelden te bouwen. De leerkrachten verbazen zich wel dat hun leerlingen zoveel moois kunnen maken. Eén van de leerkrachten heeft zelf een game gespeeld die één van zijn leerlingen heeft gemaakt. HIj heeft nog de opmerking gemaakt dat de jongen het maar moet verkopen. Zo moeilijk is het spel. Maar helaas is het nog niet af.
een multiplayer voetbalgame

Een racegame in wording
Een leuke les waar de creativiteit van de leerlingen uitgebuit worden. Ja ze kunnen veel meer....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten