zondag 24 mei 2015

Eerste week op Sint Maarten

Even wat ervaringen delen met jullie van mijn eerste week op Sint Maarten. Ik kwam op vrijdag 15
mei aan aan en ik werd opgewacht door José Sommers. Zij bracht mij naar de autoverhuurder en daar kreeg ik een auto maar (van een vriendje van hem en hij maakte me duidelijk, als er iets zou gebeuren ik deze auto had geleend en dat ik hem direct moest bellen). Het was een automaat, dus ik moest even wennen maar veel tijd had ik daar niet voor, want José bracht me naar mijn appartementje. Daar kon ik even bijkomen van de reis.

De volgende dag werd ik weer door José opgepikt en heeft ze me wat van het eiland laten zien en ook
laten zien waar de bibliotheek was. Bij haar thuis gezellig gegeten en op zondag heb ik ook relaxed gedaan. Ik zou eigenlijk opghaald worden door iemand van de bibliotheek, maar dat gebeurde niet. Dus ja, toen maar zelf gaan kijken of ik de bieb kon vinden en ben ik ergens wat gaan eten


.

Op maandag ochtend vroeg opgestaan en naar de Bibliotheek gereden. Daar heb ik kennis gemaakt met alle medewerkers en heb ik geholpen om alle pc's klaar te zetten. Al snel hoorde ik de leerlingen die ik mocht les geven. Het waren er wel een stuk of 30. We hebben het gehad over internet safety. Ze hebben een mooie answergarden ingevuld en ik zag dat deze kinderen precies hetzelfde doen als in nederland. Ook lekker ondeugend, woorden invullen in de answergarden die ik later weer moet verwijderen. Hierna hebben ze 5 regels opgeschreven wat zij belangrijk vinden qua internet safety.Er kwamen natuurlijk allemaal heel sociaal wenselijke antwoorden uit. Toen was het pauze en gingen de kinderen wat eten en drinken.(kippenpootjes, soep, pasta, sandwiches). De school begint namelijk al om half 8 gingen we weer verder. Ze mochten nu van een van d regels die zij het belangrijkste vonden een "Keep Calm" poster maken. Sommige leerlingen maakten een mooie poster maar dat het over Internet Safety moest gaan, dat waren ze even vergeten. Maar aan het eind van de les had iedereen toch een mooie poster en dit hebben we verzameld en dat op een padlet gezet.. Er was nog wat tijd over en toen had nog wel een website waar kinderen een game konden maken. Aan het eind van de les stonden er verschillende leerlingen op en zij bedankten mij. Dat was wel bijzonder. Zo had ik het nog nooit meegemaakt. Ik ben gaan lunchen met Monique. Zij is de directeur van de bibliotheek hier op Sint Maarten.

Na de lunch konden kinderen ook komen werken. Om 2 uur toen de workshop zou beginnen was er maar 1 kindje. Maar na een uur waren er en stuk of 10. Deze kinderen waren van verschillende scholen en verschillende leeftijden. Ze wilden eigenlijk komen gamen. Dus ik moest even schakelen. Ik kon niet echt mijn les geven wat ik in gedachten had. Deze kinderen zouden morgen ook komen. Dus ik zag dat ik die avond wel wat moest voorbereiden voor morgen. Het was heel leuk te zien dat de ouderen de jongeren echt gingen helpen.




De volgende dag regende het, en toen was er file. Dus ik was wat later. Maar gelukkig nog wel op tijd om alles klaar te zetten. En de school kwam door de file ook een stuk later. Ik heb weer dezelfde les gedaan als gisteren over internet safety. Dit is de answergarden van wat de kinderen online allemaal doen. Deze kinderen waren een stuk mondiger. Dus dat was ook wel weer leuk. Ze reageerde meer op de vragen die ik stelde. Zo kwam er iets meer discussie. De posters die gemaakt werden gingen vaak over dat je niet op 18+ sites mocht komen. Dus daar wordt thuis blijkbaar wel over gesproken. Hier kun je de padlet zien met alle posters. 

Tussen de middag moest ik snel een symbaloo in elkaar zetten. In mijn appartementje is geen internet. Dus ik kan moeilijk wat voorbereiden. Maar gelukkig kon ik gebruik maken van een nederlandse symbaloo die ik had en zodoende konden de leerlingen allemaal leuke creative dingen doen.Halverwege de workshop viel de stroom uit. Dus de kinderen bleven op de site waar ze op zaten. bang dat de computer het niet meer deed. Na ongeveer een uur was hij weer terug.  Ik heb er een leuk filmpje van gemaakt. Die avond ben ik op het strand wat gaan eten. Want ja, ik ben natuurlijk wel op Sint Maarten en overdag in de bibliotheek zie ik weinig buitenlucht. Hoewel de bibbliotheek helemaal open is. De wind kan er zo mooi door heen waaien. Alleen de computer ruimte heeft airco. Dus die is koel (lees koud).


Op woensdag ben ik maar wat eerder naar de bibliotheek gegaan. Toen was er ook weer file. Maar nu omdat een politieagent het verkeer aan het regelen was. Maar ik was nu zo vroeg op de bibliotheek, dat ik lekker een rondje ben gaan lopen in het centrum van Philipsburg. Ik dacht ik kan misschien ergens wel cappuchino kopen. Maar nergens was nog wat open. Dus toen maar weer mocona met wat water. De kinderen waren mooi op tijd. Weer twee klassen vol. Ik ben weer begonnen met de answergarden wat doe je op het internet. Nog steeds dezelfde dingen als kinderen in nederland. Toen hadden we een leuke discussie over waarom google nooit vergeet en toen heb ik ze allemaal naar zich zelf laten googlen. Dat vonden ze prachtig. Maar ze kwamen maar weinig tegen. Soms wel ouders en tantes. Omdat ik vorige keer had gewerkt dat ze niet  van die sterke wachtwoorden hebben, heb ik een extra oefening gedaan om je wachtwoord te testen. Dat gaf aanleiding tot veel hilariteit. En hopelijk ook wat besef dat het toch beter moet. Ik had nog een paar leuke vragen en op de vraag wie heeft er een tablet thuis, was toch zon 80% die hun vinger op stak. Dat had ik niet verwacht. De regels die ze opschreven waren weer heel sociaal wenselijk. Toen ik rond liep zag ik dat sommige de regels zo van het internet overschreven. Tja, daar heb ik niet zoveel aan he. De posters maken vonden ze erg leuk. En na een paar keer wat geholpen te hebben hadden ze toch allemaal een mooie poster over veilig internet. Hier kun je de padlet zien. Met de tijd die over was, hebben we nog even the hour of code gedaan.

Tussen de middag snel mijn boterhammen gegeten want ik kreeg in die middag bijna 40 docenten die wilden wat weten over media literacy. Dus ik moest mijn presentatie wel omzetten naar het engels. Dat was wel even zweten. Maar gelukkig op tijd toch klaar. En van die bijna 40 waren er een stuk of 13. Een aantal docenten ging achterin zetten en haalden hun eigen compuer te voorschijn en ik zag al dat ze gewoon aan de slag gingen met hun eigen werk. Ik probeerde ze er wel bij te betrekken. Maar net als de leerlingen houden de meesten hun mond dicht. Daar moet ik wel even aan wennen. In nederland zijn de leerlingen en de docenten een stuk mondiger. Toen ik de oefening multitasken ging doen, toen ging iedereen wel mee doen. De cursus duurde een stuk korter dan gepland omdat er zo weinig feedback kwam. Ik vond het wel best. Volgende week staan deze mensen weer op de lijst. Dan gaan we lekker veel dingen zelf proberen. Ik ben benieuwd hoeveel er dan zijn.

Op donderdag en vrijdag moest ik wat doen voor het digikidz. Op donderdagochtend was ik voor het eerst vrij en ben ik lekker naar het strand gegaan. In de middag had ik weer een docenten bijeenkomst maar nu op een school. Deze docenten waren wel erg enthousiast. Op vrijdag had ik een docenten bijeenkomst voor het project digikidz en op vrijdag heb ik op een ander eiland anquilla programmeer les gegeven aan kinderen en in de middag hebben we geluncht op een van de mooiste stranden van de wereld. Prachtige blauwe zee en wit strand met palmen. Mooier krijg je ze niet volgens mij.

Volgende week weer een blog over mijn tweede week hier op Sint Maarten.

Je kunt nog meer lezen over mijn belevenissen op Sint Maarten op mijn prive blog en op mijn zakelijke blog. 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten